söndag 11 mars 2012

Sammandrag..

Får bli et litet sammandrag från fredag-söndag här..I fredags fick Curre bli tömkörd i paddocken rekommenderar INTE att pilla i en svans med pälsglandsi med vantar på när man ska tömköra en häst som ligger på för det blir jobbigt ;)..Sedan red jag Jonte en rund ai paddocken gick rätt hyffsat han behöver träna mer på galopperna och bli lite starkare men det kommer med träning! Janiool givk en tur i skogen i och med att han skulle hopa en liten klass dagen efter och vad han betedde sig illa!! Jag brukar inte vara känslig fr att han bockar men när han reser sig på rätt upp på bakbenen för att komma undan arbete då blir jag arg..Kanon fin i traven och rättade sig efter skänkeln men i galoppen så blev han super känslig det gick inte att sitta ner det gick inte att lägga om någon skänkel han bara studdsade.. En av hans nackdelar att han är känslig och har humör så blev spagetti ben och bara få honom framåt eftersom han studdsade rätt upp och höll på att knocka mig.. Han var ju pigg och glad att få komma ut i skogen med men det är ingen ursäkt för att bete sig illa och resa sig tycker jag..
Lördagen var det tävlings dax för Janiool..Banan såg rätt enkel ut de hade plank hinder och ett hinderpå en grind som var lite "tittigt" ha har ju hoppat värre.. Sedan kan han vara tittig hemma och på träning men sedan aldrig på tävling.. Han är rätt lätt för man känner om han tittar på något en bra bit innan hindret. Han gick alltså en 90 klass.. Han behöver ju gå inomhus då han lätt blir spänd inne och som sagt behöver träna det annars hade han fått vänta tills jag komit i gång och tävlat. Men som sagt en 90 klass gick han och tänkte att stanna ska han inte utan i så fall får han nedslag. Han och Olivia skötte sig och det blev en nolla :) Film från ritten finns på henne youtube här: http://www.youtube.com/watch?v=CWoPePQmuZQ
Red sedan Curre en runda i skogen när jag kom hem och det gick väl helt okej. Tränade honom på att gå 10 stgaloppsprång normalt 10 galoppsprång tillbaka och 10 lite mer framåt.. Är mycket nyttigt för den grabben som behöver öva på att bli lyhörd och lydig.. Men han kändes riktigt fin på lördagen. Dock pigg har ju inte varit i skogen sedan december..
I går (söndag) hade Jonte ett väldigt fint pass i paddocken han var jätte fin emot slutet.. Han vill verkligen hela tiden göra rätt den killen! Tränade på galoppfattningar en del så han stärker sig. Han var lite inte stel med lite kantigt men det gick bort emot slutet när jag kom åt honom bra och kunde runda upp honom fint på volterna.. och vad svettig grabben var sedan så kom nog åt honom bra :)
Curre red jag en runda i paddocken också och vilken träbock han var i går! Trodde jag skulle koka över . Så oriden är han inte han var bara tjurig i går och skulel inget.. Men jag gav mig inte oh efetr passet avr han ordentligt svettig gick på honom rätt bra så han skulle lossa och han sparkade bakut och grejade för att komma undan men det var ingen mening för matte ger sig inte så lätt ;)
Både Camelot och Curre fick sina svansar tvättade i går också så fina så.. Camelot hr även lastningstränat både lördagen och söndagen och vilken helt annan häst det blivit.. Går rätt in och stannar där inne.. Så nu ska jag abar hitat en lång om till in trailer med :)
Bilden är på Camelot som är på väg ner från paddocken till stallet efter ett pass :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar