lördag 22 februari 2014

Vad är det som händer?

Satt och pratade och funderade lite på detta i går. Har även hört fler som har samma åsikt som mig.
Min fråga är
Varför är det inte tillräckligt fint att köpa en "billig" häst?

Det många frågor i hästvälden är hur mycket har du gett för den? För det verkar vara det som har betydelse. Någon slags status grej att säga att "jag har köpt min häst för 120 000:-". Jag bryr mig inte om man gett 120 000 eller 60 000 för en häst den kan vara MINST lika bra som den för 120 000.. Vet att en del säger att man sitter på olika prislappar. JA det gör man verkligen! Jag sitter verkligen inte på några dyra hästar de har inte kostat mig jätte mycket pengar men inte hoppar de sämre för det!

Lalle är den som varit billigast. Köpte honom som föl för 12 500:- jag visste då att han nog skulle kunna bli bra men så bra som han blivit, nej det kunde jag aldrig tro! Köper man som föl gör man en chansning nu är han för visso arab de kostar tyvärr inte så mycket men han är inte sämre än många halvblod som har kostat 40 000:- som föl. Lalle är en av Sveriges bästa hopparaber. 2012 va han den enda araben i Sverige att ha startat 120! Han är för mig inte sämre än de som köpt halvblod för många 100 000 som inte ens presterar på den nivån. Det måste ju kännas tråkigt att de inte går bättre de hoppar inte bättre för att man gått och sagt att den kostade si och så mycket.

Sedan tar många oftast lån när de köper häst men det är inget de heller vill säga det ska ju låta så bra typ " Vi har så överflödigt med pengar". Tyvärr jag köper inte det heller många som har hästar lever på gränsen det kostar MYCKET pengar med hästar, träningar alla saker. För har man en dyr häst måste man har dyra saker med tydligen funkar det inte att rida med vissa saker om det inte står typ Schockemöhle på hela schabraket. Är det bara jag som tycker hästar kostar pengar?! Jag ser bara nu när Curre varit skadad det kostar kulor! Pengar växer inte på träd (tyvärr) och som sagt många som har häst har inte jätte fett med de.

Så varför vågar ingen köpa en häst för 60 000:- som är minst lika utbildad har kapacitet som en häst för 125 000?? Är det så viktigt med statusen vad andra tycker om jag "bara" gett 60 000:- för denna hästen. Vart är Vi på väg liksom? :/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar