måndag 11 mars 2013

Tävling..

Fjonte på tävling med käraste Lina som ALLTID ställer upp när man ska i väg..Vad skulle jag göra utan henne?? :)
 
 
Denna tävlingen skulle bestå av tävling..Gårdagen bestod av tävling fick ställa in i Lördags då vi skulle på kalas och jag ville inte anmäla om och hoppa Lalle en 90 cm klass.. Det har jag inte tävlat honom sedan han var 4 så då behöver jag inte göra det nu heller kände jag...
 
Fjonte var den som åkte till Tingsryd i går för att hoppa två stycken 1 meters klasser...Alltså själva tävlingen flöt på och gick fort med ack så dåligt det var!! De har ett stort ridhus med själva tävklingen i ett litet ridhus på 20x40 med framhoppning och en stor paddock som INTE var saltad.. Stenhård med andra rod och till första 1 metern hade de 8 unghästar i detta lilla ridhus!!! Min häst är lite bakrädd och rädd när han får möte i bland..Alltså att vara på framhoppningen kändes som världens farligaste grej när du endast kunnat skritta dom utanför för att sedan komma in och ska både hoppa och rida fram min va som en fiolsträng han hoppa 3 gånger innan jag skulel in på banan då han var och hoppade och blev rädd för alla andra då andra hoppade fram och han tyckte detta vra otäckt då han var alldeles för pigg!! Till andra 1 metern så var det "endast" 7 där inne vilket vra katastrof ändå för min grabb.. Hoppade oxern och han blir rädd för en som rider emot mig så han hoppar och studdsar..Ja unghästar men känns som i bland visar inte folk respekt för varandra utan rider på i sitt tempo trotts att de ser att man har en häst som håller på att krypa ut skinnet.. Jag brukar inte klaga MEN här kändes det som en del inte kunde respektera att andras hästar utan körde sitt race..
 
Hur gick det då? Jo i första gick han knappt framåt kändes det som men han fick ett ner in i kombinationen..Han var spänd.. I andra så var han nolla fick rätt sina språng är dock inte nöjd med galoppen.. Denna häst kräver mycket galoppjobb för att få tryck i honom och en galopp som blir lite samlad och längre inte samlad och uppåt..Så den ar mer uppåt då han får alldeles för många galoppsprång emellan på linjerna.. Men detta var lite tack vare framhoppningen.. Dock fick jag ett tidsfel i andra vilket jag inte kan förstå varför..Red mycket söligare i första och fick inte tidsfel där.. Men här när häste var mer framåt än i första får jag tidsfel. Kollade på övrigas tider och de som har lite mer hästar med samlad galopp elelr stora hästar de hade på gr'nsen på tiderna..Så jag kan i fråga sätta ska man ine kunna rida nogranna vägar på sian unghästar utan bara hafsa runt? Sedan hoppade Fjonte väldigt högt över på vissa hinder vilket också tar tid.. Synd detta tidsfelet är retfullt då den var 0,39 sekunder..
 
Här är i alla fall film på grabben..
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar