torsdag 7 mars 2013

Dagarna denna veckan med hästarna..

Desse dagar denna veckan med häsatr har känts riktigt bra!!

Jonte var lite stel och tjabbig i söndags och har varit riktigt fin de andra dagarna.. Han har långt i från gått ett super pass men vilken häst han blivit! Denna oridna krabat som inte kunde galopp skänklarna så bra förra året till att ha blommat ut och ser ut som "en riktigt häst" nu mer eller mindre.. Hoppade honom i onsdags kombination och han kändes riktigt fräch och vilket klipp det är i honom..Viktigast av allt han tycker det är roligt!! Denna häst är så fantastisk dessto längre det går på ridpasset dessto finare i munnen blir han annars kan ju hästar bli mer och mer hängande men han blir lättare och finare och finare att rida..Har tränat mycket lydnad på honom nu halt-trav-trav-halt även galopp-halt-skritt-galopp-halt han blir gärna för stillastående om man sätter galoppen i från halt så vi börjar så här.. Rom byggdes inte på en dag och inte heller på två :)

Lalle har jag haft Nova bett på nu och det fungerar väl rätt hyffsat allt som har med arbete att göra är ju rätt jobbigt tycker han..Men tycker ändå han varit fin.. I skogen har jag ridit honom 2 dagar och haft gramanen på då han annars gärna kan tappa focus på arbete och bli studdsig med gramanen blir han mer inriktad på arbeta och han har varit riktigt fin i skogen.. Han och också fått träna lydnad med galopp-halt-galopp-halt och gjort detta riktigt bra!! Känns riktitg fin och färsch..

Curre har jag ju galoppat denna veckan och vad bortskämd jag varit några månader nu!!! Han är ju sås tor att hålla i hop och när jag får honom på bak sparkar han ju för att komma undan arbete...Jag är verkligen emot att sätta skarpare bett på dom då min filosofi är att de ska vara så pass ridna i markarbetet att det ska fungera med vanligt bett..Sedan är det inte alltid det gör de det vet jag med men tanken finns i alla fall där... MEN nu är jag på den punkten med Curre att jag verkligen inte orkar rida i hop honom speciellt inte med armen nu också så jag red honom på ett pelham i går och vilket jag tyckte fungerade bra. Ska försöka leta upp ett babypelham kanske till och med går bättre att rida honom på det sedan i hoppningen så slipper man kämpa som ett djur?? Vem vet :)..

Sture som Ni vet har ju skött sig så han är jag bara impad av.. Alltid roligt att få jobba med duktiga unghästar!! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar