lördag 27 december 2014

Vilken fantastisk jädrans julafton - Tack för det finns vissa idioter!

Ja alltså nu var inte hela julafton förjäklig men en sak som hände under julaftons kvällen! Vi firade som vanlig julafton nere hos mina föräldrar tar ca 25 minuter att köra dit var där vid fem och allt var frid och fröjd och Lina skulle ta in hästarna när hon kom hem då de firade jul hos hennes sambos föräldrar som är ytterligare en bra bit hemifrån. Klockan var 19 och tomten hade precis kommit till mina föräldrar då ringer min svärfar ringer upp och han är lite upprörd då är två av hästarna var på rymmen och nästan uppe på stora vägen utanför som går emot Växjö! Det är 80 på vägen men ja behöver jag säga att folk inte håller det där? Som tur väl hade de vikt av typ på sin högst 50 meter innan hos deras hästar som bor där och in på deras tomt så de kunde stängas in där tills Vi kom. Ja det var ju bara för Magnus och mig att slänga oss i bilen hem för att ta hem dom. Undrade varför de sprungit så långt hemifrån är ändå nästan 600 meter dit de sprungit. mina hästar har varit på rymmen förr men de går sällan i från gården då det finns mat hemma ja de håller sig unt omkring. Nu kommer Vi till den värsta biten!

Är ju svärmor och svärfar som bor på huset vid gården så han skulle ut så hunden skulle få kissa och öppnade dörren släppte ut hunden och gick ut själv med ficklampa då stod hästarna precis utanför deras dörr typ så de blev väl lite paffa och gick ut på asfaltsvägen som går igenom byn då kommer det en bil och hästarna börjar springa vad gör bilen jo kör efter dom!! Som de flesta andra djur blir ju de paralyserade av lysena och fortsätter springa framför och lite längre fram så är våra betes hagar så staket på bägge sidorna om vägen och bilen fortsätter köra med två hästar galopperade framför!! Alltså jag blir så arg så jag kokar! Jag har tur att de har hästar där de vek in annars tror jag de hade fortsatt upp på den stora vägen! Jag blir så fruktansvärt besviken på folk! det lyser i minst 2 hus de kört förbi kan man inte bara gå in och säga till att två hästar är på rymmen? Svärfar hade ändå stått och lyst med ficklampan efter bilen innan han slängde sig i sin bil och körde i väg efter hästarna! Som sagt kan inte ens uttrycka mina känslor som jag känner hur idiotiska folk kan vara! Finns det inga människor md vett i huvudet?? Inte ens på julafton!!?? Tänk om de hade kommit upp på stora vägen bägge hästarna kunde fått sätta livet till och även de som kört på dom! Om man nu skiter i hästarna som bilen som jagade de verkar gjort kan man väl i alla fall tänka på att det kan vara någon när och kär som får sätta livet till när de kört på hästen/hästarna?!

Jag blir förvånad hur folk tänker fast sedan ändå inte på något vis för så som folk beter sig när man är ute och rider kör som idioter förbi en och kör även så jädrans nära! Ni kanske inte tycker om hästar men jag gör och ännu fler i Sverige jag tycker även om min familj och vill gärna träffa både dom och mina hästar igen! Antar att Ni som kör fort förbi också gärna vill träffa era nära och kära och göra sådant som Ni tycker är kul? Kan då upplysa Er att får Ni upp hästen på motorhuven och in i fram rutan så kommer uppenbarligen hästen ha panik eller vara i chock och slå omkring sig ja men precis som en älg fast hästen vägen lite mer än älgen och ja man blir ju ihjälsparkad av en älg så då kan Ni ju räkna ut hur det går med en häst? Är så himla irriterad på desse bilar som inte kan visa hänsyn varken när det sitter ryttare på eller när de är utan ryttare heller!

Men tack du bilist för att du förstörde julklapps utdelningen!! Får väl även "tacka" att du "bara" förstörde den och inte förstörde andras liv och att hästarna inte blev påkörda eller skadade!

TÄNK PÅ ATT VISA HÄNSYN MOT ANDRA I TRAFIKEN!!


Bild på Picazzo som var en av dom som var med på julafton..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar