tisdag 1 maj 2012

Hur går detta till!?

Ja man kan undra hur Fjonte så glatt kan tajma in att precis 2 veckor efter han skickat mig i backen gör det igen ;) Denna gången i söndags när jag bästämde mig för att hoppa några språng.. Hade innan pratat om att börja ge honom lite havre för han behövde den där lilla extra energin.. Jag tar VERKLIGEN TILLBAKA den tanken.. Han får äta sin grov 90 som han fungerat bra på innan...Han är ingen elak häst han är bara väldigt pigg och glad i bland och kvick i sidled..Hade ett räcke snett igenom från höger varv och ett räcke snett igenom från vänster varv.. Eftersom ingen av mina häsatr har problem med oxrarna så får de träna räcken ( läs matte i stället för hästarna)..Han hopapde lignt och sansat när de var lite lägre sedan höjde jag upp de till 1 meter kom från vänster och precis när han kommer ut i spåret hoppar han i sidled in emot det andra räcket jag kommer i obalans och han bockar = inte en chans att jag sitter kvar..Ja ja..Det var bara upp igen och se glad ut hoppade igen och han var verkligen super taggad.. Han behöver verkligen galoppera av sig så blir löshoppning för hans del senare i dag då får han springa av sig i alla fall..Jag hade kunnat ut och galoppera honom som med de andra men risken är att jag får gå hem igen då han är full med energi.. Och ja han går i hage hela dagarna men de springer inget de där killarna..

Nåja Curre har jag varit ute och galopptränat lite i söndags och han var stark som en oxe vilket jag absolut inte uppskattar och kondisen var det inget fel på för han galopperade denna sträckan som ingenting..Red honom på ett annat bett i går som gjorde att jag inte får honom så mycket i handen utan mest med benen.. Jag är emot att betsla upp hästarna som det absolut inte behövs.. men nu är det så att jag väger inte 80 - 90 kilo och kan sitta emot utan detta är ingen lätt och fin häst ha är rätt tung oh jag är inte människa till att orka med honom.. Just nu går han liksom på ett vanligt 2 delat.. Men testade ett Wilson bett i går har ridit Picazzo på det för flera år sedan när han hängde på och det funkade på honom.. Och Curre verkade även han trivas med det..Tyckte jag fick mindre i handen och fick i benen i stället han kan liksom inte gå och hänga i detta.. Pratade även med Frida om det i går och hon tyckte att jag skulle testa detta att hoppa på och tävla med det för det är inte starkt på det viset..Så nu kör Vi på detta..

Janiool har varit ute och galopp tränat han med.. Vilken energi! Även i slutet när jag bad honom öka så gjorde han det.. Han vill verkligen vara tillags den grabben..Han har även gått i paddocken lite och skött sig bra.. Nu är han även kung på galoppombyten ( om han får säga det själv). Han har faktiskt i alla fall blivit duktig han gör byten i vart tredje och han tycker att det är skit kul! Curre ska jag bara inflika med har också blivit bättre på sina byten han tyckte det var skit kul innan och blev så flashig men det har han lugnat sig lite med nu i alla fall ;)..Janiool blir inte lika flashig som tur väl är..Nu ska Vi baraförsöka bli av med hans korsgalopp som han fifflar med inne på hoppbanan..Nedanför kommer jag visa filmen i från Snapphanarna 1.10 han gick ju med 4 fel där men var endast en 0:a bland 9 startande och 3 4 felare så han var ju placerad på det.. Är ju inte den helt utimata banan för en grabb som tycker korsgalopp passar in i varje sväng..Men runt kom han i alla fall ju..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar