söndag 13 maj 2012

Ångvält i Råby!

Ja i dag var Vi på tävling i Råby med Janiool.. Hans först regionala tävling och han skulle hoppa två 1.10 klasser..Han kändes först lite seg på framhoppningen fram tills de hissade upp hindrena till maxhöjd då tände han till och hoppade riktigt bra..
Kom sedan in på banan där de hade placerat sin mjukishäst med vagn precis bredvid första hindret.. Kanske inte det snällaste men Janiool hoppade utan problem..Dock var han som en ångvält! Han är alltid framåt med det brukar vara lagom framåt och lite tittig.. I dag hoppade han ettan fullt ös till tvåan kändes det som och jag blev så chockad och bara åkte med så då trillade bommen ner..Nästa nedslag kom i kombinationen oxer in räcke ut och han fick det nästan trångt! Trodde dock att det var ut han rev men tydligen rev han insprånget såg jag på filmen sedan främre bommen trillade när han knep med bak lite..Annars väldigt nöjd med honom.. han fick fina språng och räckte till utan problem på distanserna..
Sedan är det inte ofta jag säger detta.. Men till andra klassen sedan är jag missnöjd med hästen.. Janiool var såååå slarvig! Första hidret var lågt då rev han åter igen en oxer frambommen med bakbnene.. Sedan när började han riva oxrar liksom!? Sedan river hästen tvåan med!? Jag kan inte säga att jag gör något fel.. sedan hoppade han hela banan felfritt..Men han fick något ryck efter kombinationen och blev sur och sparkade mot skänkeln och hoppade.. Var när jag gick på honom i kurvan så han inte skulle komma i korsgalopp men det passade inte herrn..

De som är lite tråkigt med Janiool är att han blir lite knipig i bakbenen.. Han vill inte riktigt öppna upp.. Jag tror dock att detta kommer sedan då han har släppt på bak mycket i löshoppningen han knep där innan också..Och när baksläpper så tror jag han blir kanon och när han ska sluta med sin korsgalopp.. Det kommer endast i hoppningen inte i markarbetet..Men har hört fler där unghästarna går i korsgalopp i stadie i sina liv..Film på Janiool när han löshoppar.. Han släpper inte ut bak så hemskt mycket med han kniper inte heller. Har dock någon film när han släpper de rakt ut..Det kommer :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar