lördag 19 april 2014

Arg, Ledsen och besviken - ALDRIG MER EN EQUIPE

Vet inte riktigt vad jag sak börja men förra året bestämde jag med för att lägga "lite" pengar på en ny sadel till mina hästar målet var att ha en som passade Lalle och Fjonte eftersom jag då inte visste hur Sture skulle bli eller om han skulle få bli kvar. Sadel passades ut till Lalle och Fjonte och även givetvis mig vilket var målet. Valet föll på Equipe då jag hört bra saker om sadlarna och återförsäljare fanns i närheten. Var riktigt trevliga sadlar som jag fick rida i och valet föll på en Equipe Expression i kalvskinn som gick på närmare 20 000:-. Leverans tid på sadeln var 4-6 veckor efter nästan 7 veckor kom sadeln och den var en riktigt fröjd att rida i. Tyvärr var den för smal för Sture som då var 3 år och bestämde mig för att leta annan sadel till honom eller hitta en begagnad Equipe som jag kunde ha som extra sadel om man skulle rida med någon. Här börjar första problemet.

Efter 1,5 vecka var jag i väg på tävling med Fjonte han gick emot skänkeln in i kombinationen jag gjorde en snygg av sittning typ alltså ingen våldsam avfallning inga sporrar eller något avancerat på mig nog om det. 2 dagar senare när jag var ute och red Lalle ( red i den dagen fter tävlingen också) ser jag att en söm spuckit, en passpoalliknade och där i från sticker det ut typ en fiskelina!! Ringer till ÅF berättar vad som hänt och detta skulle göras i ordning men jag ville ju inte vara utan sadel utan hon tyckte Vi skulle vänta tills jag hittat en annan sadel. Var ju inget som störde funktionen mer än utseendet. Bild på när det är nygjort nedanför.

Som Ni ser på bilden finns det ett märke på framvalvet också som går i linje. Tyvärr kan jag inte säga varför det blivit så. Jag skulle aldrig nyta reklamera någon som jag själv vet att jag gjort fel eller hanterat varsamt, denna har jag skött som mitt egna barn den är putsad efter varje användning You name it! Återkommer om denna sadeln senare.

Hittade sedan en begagnad Grand Prix som var vidare än min Expression fick också loss den till ett riktigt bra pris då det var färg skiftningar på kåporna och bommen var svajig. Kollade med min ÅF var det skulle kosta att byta hela bommen om det behövdes fick ett pris och bestämde mig för att chansa. Sadeln provade jag på Sture när jag fick hem den i slutet på september körde den nästan på dagen upp till ÅF som skulle skickade den till Halmstad där den sedan skulle gå till Italien för att kolla den. Efter ca en månad får jag beskedet att det endast var några skruvar som lossnat och att det kostade betydligt mindre än vad jag räknat med fick betala lagningen + frakt till Halmstad fram och tillbaka vilket inte skulle vara så dyrt. Kollade då med min ÅF vad det skulle kosta att byta kåporna till kalvskinn ( tyckte den var lite hal) detta skulle kosta 3300:- + moms och frakt från Italien. Talade om för ÅF att jag INTE ville att sadeln skulle ka ner till Italien för då fick det vara! kommer de ner till Italien tar det tid har jag hört så ville ju ha hem min sadel så den andra kunde skickas och Sture skulle kunna komma i gång!

Bild på sadeln när jag köpte den
 
Det gick en månad till frågade ÅF vart sadeln tagit vägen hon skulle återkomma hände inget på 2 veckor skickade ett sms igen. Då hade sadeln åkt ner till Italien ändå trotts att jag INTE ville ha ner den dit. Nu var den där var inte så mycket att göra. De lovade att den skulle komma i mellandagarna ingen sadel kom. I början på januari kom dock sadeln skulle hämta den på en söndag då ringer ÅF och säger att sadeln var där MEN de hade bytt till vanliga kåpor!!!! Alltså min sadel hade varit i väg i 3 månader och nu kommer den hem med fel kåpor! För mig som kund är detta skandal och jag har beställt kalvskinn så var bara att skicka i väg igen! Skulle jag ha haft vanligt läder kunde ju de gamla suttit kvar. Här tappade jag hoppet och var riktigt besviken fick börja leta annan sadel då jag inte hade något att rida Sture i! Min andra Equipe var för smal hade ridit honom lite i den men verkligen inget jag ville göra på sikt. Så fick tömköra honom fram till  jag hittade något annat. För mig kostade detta både tid energi och pengar att leta efter nytt. Nu hade jag pengar att kunna köpa en till men många har inte det och står där utan något! Det gick månad på månad och i början på mars dök sadeln upp igen med rätt kåpor då hade den "bara" varit i väg 5 månader och 10 dagar. Ska även tillägga att en kompis som köpt en Equipe sa att hon fått låna sadel under tiden tills hennes kom jag har inte blivit erbjuden någonting. Visste faktiskt inte ens att de hade lånesadlar men ha poienterat ett flertal gånger att jag har inget att rida min unghäst i! Frågade i alla fall ÅF om de kompenserade något och att jag inte har någon nyttan av sadeln då jag har en nu som passar mina hästar. Fick även en lista vad det skulle kosta: 1000:- för sadel reperationen 3300:- för byte av kåpor och 350x2 + moms för frakt!!! Ni som skickat sadlar vilket jag gjort och fått sadlar skcikade vet att det kan variera mellan 150 - 300:- har betalt 216.- med blocket paket och 312:- för sadel med postförskott. Varför skulel deras frakt vara så dyr som 350:- + moms?? Sa till ÅF att jag är INTE intresserad att betala någon frakt till Italien då jag inte ville ha min sadel dit ner men desse två frakterna var bara två inom Sverige!! Alltså fram och tillbaka till Halmstad. För mig är detta hutlöst! En frakt gick alltså på 40 spänn i runda slängar alltså dubbelt mot vad jag betalat som privat person på ett blocket paket! Eftersom jag inte fick svra om jag fick någon kompensationen bestämde jag mig för att kontakta Equipes agentur i Sverige kontaktperson Susanne Ancarkrona. Skickade mail till henne och berättade om hur besviken jag var. Här står jag med en sadel som kostat mer än vad jag räknat med ( räknade inte med nästan 1000:- spänn i frakt) och att jag även fått leta reda på sadlar att prova och härja med det och värst av allt det tog sådan tid!! Tyvärr fick jag väl inte svaret jag väntade mig av ett så pass "stort" företag förväntade jag mig att någon form av "Good Will" liksom istället kände jag att jag fick kalla handen. Hon började sitt mail med "jag är ledsen att olyckliga omständigheter orsakat dig besvikelse" Hon skickade med datum vart sadeln hade varit och det verkar inte vara det snabbaste företaget! sadelmakaren gick rätt fort med sedan var den där en månad innan den skickades för kåpbyte!! För attd e höll på att diskutera kostande för de olika altenativen ( kändes mest se vilket av det som de tjänade mest pengar på att göra) anledningen till att det tog tid var att fabriken meddelade i den vevan att fler sadlar inte hans med innan  jul så min fixades efter jul. Så här skrev hon;
 
"Otur att Julen kom emellan! Fabriken meddelade i den vevan att inga fler sadlar fick skickas då de inte skulle hinna reparera innan Jul. Kåporna byttes alltså e Jul. Här kommer vårt fel in i bilden. Vi bad fabriken byta kåpor men inte att de skulle byta till kåpor med kalvskinn. Vi ber så mycket om ursäkt för detta."
 
 
Så här ser sadeln ut nu med nya kåpor, skit snygg men tyvärr har jag ingen nyttan av den!
 
 
Alltså var det inte fabriken som gjort fel utan agenturen som meddelat fel här för mig kommer Good Will in man gör någon form av kompensation för att göra kunden nöjd då DOM har gjort ett misstag!!
 
Här tycker Susanne att jag skulle frågat om lånesadel men hur ska jag kunna veta att det finns när ingen erbjuder en det?! Jag klagade även på fraktkostanden och fick till svar att de vet vilka de anlitar så priset tyckte hon var okej!?
 
Skrev även till henne att jag fortfarande inte ville ha sadeln till Italien det var ju därför det tagit 4 månader lite drygt extra! Fick till svar "Ska kåporna bytas på en sadel är det fabriken i Italien som gäller, eftersom det är en större operation" Nu är det ju så får jag en information i från ÅF att de ska bytas i Sverige tror väl inte jag att de ska bytas i Italien!? Bristanden information som det varit allt för mycket av på denna sadeln!
 
Jag kände mig väldigt otrevlig bemött av Susanne och även fast hon inte menade att vara otrevlig så är det jag som är kund här och jag är INTE nöjd!
Fick även svar av henne på min nya sadel som gick sönder;  "Den sadlen skulle skickats omgående till fabriken och du hade fått låna en sadel av oss under tiden". Och där brast informationen IGEN! Ingen har sagt något och inte ens ÅF visste om detta. Tanken var att min sadel skulle skickas vintertid för att slippa vara utan den för länge nu lämnade jag den till ÅF i slutet på mars/början på april.
 
ÅF hade varit i Halmstad och lämnat sadeln där och de hade kollat den och trodde INTE det skulle gå som reklamation då det fanns ett skav i fram valvet med. Den skickades till Italien och i går ( 18/4) kom dommen. De tar den inte som reklamation utan den är skadat pga yttre våld! ( Jag har behandlat den som en baby) Men vad har hänt?! det kan ju vara två olika skador bara att den i framvalvet kom tidigare och den andra sömmen har spruckit för att det varit för dåligt gjord. Sa även till ÅF att det är en sadel den ligger på en häst du kommer förmodligen någon gång trilla av ska inte sadeln hålla för det?! För 20000:- förväntar jag mig att det ska vara kvalitet på grejorna och att detta ska inte hända. För att de skulle laga den i Italien skulle det kosta 2200!!!! Betalat aldrig 2200:- spänn för något jag inte ens tagit sönder mig veterligen! Då säger hon att den sömmen är rätt känslig och baar för att det är en dyr sadel behöver det inte betyda att hållbarheten är bättre än på en billigare. Att kvalitet var ju att de var sköna att rida i och gav en nära känsla till hästen. Ehh för MIG är kvalitet en sadel som är skön att rida i ger nära känsla OCH hållbarhet det är kvalitet för MIG! Så jag kunde i princip lika gärna gått och köpt en sadel för 1000:- för hållbarheten är densamma. För att tydligen desto dyrare dom är desto mer känsliga är de i lädret/skinnet.
 
Med andra ord en dyr Equipe går inte att rida i för den håller inte för det är i princip samma sak!
 
För mig är 20 000:- mycket pengar och de la jag för att jag skulle ha en bra sadel som tydligen bara var skit! Lalle hoppade riktigt dåligt förra året släppte bakbenen för fort i nedsprånget i år har jag bytt till Tolgan och jag har en häst som hoppar helt annorlunda! Så bra var den sadeln och den utprovningen! Sadeln som var i väg över 5 månader kom tillbaka passar ingen av hästarna och jag har redan skaffat annan sadel jag trivs bättre i!
 
tyvärr är jag inte den enda som har problem med min Equipe på kort tid har jag fått höra flera vars sadlar varit fel på och hästarna inte trivts i dom. Tråkigt då man lagt så pass mycket pengar på något du inte får tillbaka dom på! Jag är väldigt besviken på Equipe och trodde detta var ett företag som stod för Kvalitet men NEJ! Jag kommer ALDRIG MER köpa en Equipe och vill heller inte ha med dom att göra för mig känns det pinsamt att ens äga en sådan sadel då jag tycker de skött detta väldigt oproffsigt! Kommer heller ALDRIG rekommendera någon att köpa en Equipe, de vill ha nöjda kunder. Jag är otroligt missnöjd och har även sagt det men får inget för det mer än bortförklaringar och otrevliga svar! Jag har ägt ett fler tal sadlar genom mina år både nya och begagnade dyra-billigare har ALDRIG haft strul fören nu och då har det varit två sadlar av samma märke!
Så som sagt nu står jag här med en sadel nyrenoverad som jag lagt 6500:- på + inköpet vilket jag troligtvis inte kommer få tillbaka mina pengar på om jag säljer och så står jag här med mina Expression jag köpte förra året (maj 2013) som inte passar hästarna den är utprovad till ändå och denna är även den rena förlust affären!
 
det jag tycker ä värst är den sadeln som varit i väg över 5 månader där de gjort fel men tänker inte kompensera någonting! Även kan jag tycka den nya sadeln att den ska gå sönder efter 1,5 v det kan ju varit något fel på sömmen och för dom kostar det inte 2200:- att fixa! Som sagt tycker detta har skötts otroligt oproffsigt och jag frågar mig vad skulle de gjort om de suttit i min situation utan sadel till sina hästar?! Känns även som hade man hetat någon glammigt namn inom hästvärlden så hade detta nog skötts på ett snyggare sätt!
 

Detta har stått i en ridsports tidning! De säljer inte en sadel till en kund som inte är nöjd! men tydligen reparerar som och fixar sadlar till kunder som inte är nöjda!

Jag är absolut ingen nöjd kund och kommer åter igen Aldrig mer köpa en Equipe och aldrig rekommendera någon att köpa en Equipe sadel/sadlar efter denna oproffsiga behandlingen!

För Er som vill får detta gärna delas!
 
 
 


1 kommentar:

  1. Jag har själv en equipe sadel och träns inge fel på grejorna och otrolig servise. Equipe är ett underbart märke mer bra kvalitet på sina grejor. Tränset är mjukt och sitter jätte bra. Du har bara haft otur!

    SvaraRadera