måndag 12 november 2012

Årets sista tävling..

I lärdags bar det av emot årets sista "riktiga" tävling..Regional hoppning i Osby med Janiool där han skulle gå 110 & 120..Det var inte så lite starter heller men Vi kämpade oss igenom.. Han skötte sig bra var tittiga hinder dock bra och rytmiska banor så har inget att klaga på.. Framhoppningen var han så spänd och rädd för varenda hinder så man kunde ju undra om han skulle hoppa ett enda hinder till 110.. Dock inga problem han hoppade blev dock ett missförstånd på 3:an så den föll för övrigt var han inte i en bom tråkigt nog så står det på resultat listan att han fick 2 ner...Men vart undrar jag!? Osby har sådant fiber underlag som Frida har hemma och det låter när n bom trillar ner..Men men..Han hoppade jätte fint resten av banan blev dock alldeles för mycket framåt han blev nästan rally Kalle låg alltså på för mycket..

I 120 så hopapde han riktigt bra dock var han väldigt rädd för läktaren den var väldigt låg och som bekant tycker aniool inte om läktare..och jag borde numera börja rida med spöet i vänsterhanden..behöver inte använda det baar att han vet att det finns då jag är svagare i vänster sidan så smiter han smiter han åt vänster har jag konstaterat..Men men han hopapde riktigt bra fram till 4:an sedan var det kombinationen och han kändes inte rikigt att han var med på vad som komma skulle så han smet åt vänster förbi kom igen och ha hoppade utan problem hoppade trippeln utan problem låg bra på 7:an som var naturfärgat den rev han..Var dock många i avd A som rev den också den låg mot vägg så troligen svår att se för dom..Sedan när han river blir han spänd ligger bra på 8:an men spänner sig och river den med sedan var det 7 galoppsprång in i andra kombinationen fortfarande spänd oh river in rättar sig ut och hoppar även 10:an bra..Alltså jag är nöjd med honom.. Han behöver nu rutin och träning för att få bort spändheten och lite sådant..Jag vet ju nu att 120 är inga problem för honom att gå höjden är inga problem han blir lugnare och lyssnar mer på mih.. Film i från 120 de 6 första hindrena..Man får ju inte glömma att han är under utbildning vilket man lätt glömmer :)

 
Hade han hoppat hela rundan som de 6 första hade det nog varit en noll runda..Men får dock inte glömma att 110 och 120 är rätt stor skillnad.. I 120 är det mer relaterade avstånd och minst 10 hinder och kan vara 2 kombinationer med..I 110 är det oftast 8 hinder i Osby var det faktiskt 9.. Dock är oftast 120 en A:0: för avd A vilket innebär att det är en tidshoppning finns ingen omhopping utan man rider denna omgång på minst antal fel och bäst tid vinner..Vilket kan innebära mindre snällas vängar för unghästarna som kommer efter så banan är byggd för att kunna spara tid..


Nu väntar någon klubbhoppning för något och någon Pay´n Jump.. Janiool är klar med tävlingar för i år och kommer att tränas inför nästa år i stället för att bli ännu bättre  ( hoppas jag)


Hästarna hemma i stallet annars funkar fint..

Fjonte börjar bli riktigt fin och rolig att rida ( han kastar inte av mig just nu peppar peppar). Dock är han lat i markarbetet men så fort det kommer fram ett hinder man kan hoppa så kommer det väldigt mycket energi;)..För hoppa är ju kul..Annars tycker jag att jag börjar få orning på hans galopp få honom mer fram till bettet och få honom fram till hindren liksom..Dock har han tappat en framsko nu som ska sit igen i morogn :)

Kamilah hon så sååå duktig... Hon är riden i alla gångarter i förra veckan börjar även söka sig lite nedår i skritten och traven..Riktig Pärla den där tjejen!!

Sture har bara blivit longerad någon dag han är ju riden alla gångarter i både skog och paddock så alltså jag är nöjd med honom och tänker låta honom vila och tömköra honom lite i vinter hade jag tänkte..

Picazzo går ju 3-4 dagar i veckan världens pensionärs liv typ..Dock har han faktiskt varit rätt fin ändå...Trots lite vila..Tjock är han i alla fall!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar