fredag 13 mars 2015

Jag har träningsverk!

Fast jag trodde det skulle vara värre! Men lite i rumpan, ljumskarna och magen kan säga att skulle sitta ner och arbeta mina grabbar i traven det gick inte att sitta ner länge ;). I dag har det ekat väldigt mycket saker som Oliver sa i går så som;
" Don´t pull don´t pull" När hästen drar i väg är ju reaktionen att man tar de i munnen och lägger om benen i går var det big no att ta de mer i munnen än vad som behövdes! Med andra ord man skulle använda benen blir hästen i framåt läge lägg om benen och spänn liksom magen lite och de bromsar upp, det funkade faktiskt men gamla vanor sitter ju många gånger i! När man annars tar tillbaka hästen slår ju gärna en del med huvudet och då kanske man tar de i munnen igen och det blir en fight mellan häst och ruttare vilket det gärna kan bli mellan mig och Fjonte i bland men andra tränare har velat lösa det på andra vis som också funkat MEN Olivers tips var super!
Något annat som ekade i huvudet avr
"Don´t Push him" Ja Ni vet när det kommer ett hinder vill man kanske lite väl mycket speciellt när man ser ett avstånd så blir man lite ivrig. Jag måste alltså lugna ner mig lite sitta och vänta rid inte i vägen hästarna! Fy skäms! :)

Ja i alla fall mycket har jag tänkt på när jag red Lalle och Curre i dag och mycket funkade verkligen! Fick i går korta upp mina tyglar strunta i vad huvudet är rid framåt med sätet sitt ner i kort trav öka traven korta traven lägg volter tänk på vart höfterna är. Jag tycker jag rider mina hästar med mycket ben/säte ( mer än de flesta i alla fall) men det är skillnad att rida med säte och säte. I går fick jag länga mina läder ett hål så jag kom ner på hästen mer annars får man korta lädren hos många andra tränare, det har jag varit med om! I dag kändes det som höfterna kom till mycket bättre i all fall på Curre eftersom han också går med CWD:n som Fjonte med har. Curre gick med huvudet rätt upp i luften först och jag störde i hjäl mig men red vidare efter en liten stund så slappnade han av och herre gud vilken skillnad! Han s vänstergalopp brukar ju vara väldigt hattig i dag var den rund och fin och ja så här fin har han inte känts på länge! Testade att hoppa något språng och han stack i väg jag la om underskänkeln och spände magen och han bromsade upp och kom in fint i samma takt som innan igen! Mycket nöjs med Curre i dag måste jag säga!
Lalle är ju lite speciell och var lika mjuk som ett kylskåp i dag! Suck men även han var faktiskt helt okej mot slutet men hade gärna haft honom ännu finare. Här märker man verkligen ridbarhet halvblod mot ridbarhet på en arab eller ja Chaggy hade hög ridbarhet Lalles ridbarhet är inte alls densamma! Men han kan ju inte vara jätte oriden eftersom han är snabb och smidig som en vessla när det kommer till omhoppning :)

Sture fick tömköras i dag det var ett tag sedan men så fin han var! Så lätt och fin i munnen och tryckte på och väldigt välbalanserad och fin i galoppen! Han har verkligen utvecklats riktigt mycket är så kul att se! Ska även bli kul att se vad det blir av denna grabben i framtiden!

Fjonte tömkördes även han i dag lite träningsverk men den lossade nog vid galoppen för då var det fullt ös rätt upp i luften! Skämt och sidor han kom lite i korsgalop så tror det var lite träningsverk men sedan fick han syn på något då var det fart i den lille grabben och så ha rörde sig då! Blir nog vilodag för lille Fjont-man i morgon!

I går på träningen så tror jag inte jag ljuger om jag galopperat 30 varv i ridhuset för att han tyckte in häst hade mycket energi och behövde lugna ner sig eller slappna av rättare sagt. Med andra ord har jag insett hur mycket mer jag kan rida min häst utan at vara rädd för att han blir trött. Det märkte jag i alla fall i går tänkte på det i dag är ju likadant med Curre han kan nog må bra av att bli lite "uttröttad" innan arbete men sedan är man ju rädd att överanstränga honom i och med hans skada men och andra sidan så håller han ju för deras race i hagen?! ;).. Ja alltså jag har i alla fall fått ett nytt perspektiv på mitt arbetet med mina hästar hemma hur jag ska rida de i markarbetet lite hoppövningar som jag kan rida med dom. Man märker med skillnad på utlänskt tänk med tempo travhoppade i lugn kort trav med tryck för att de ska gå in och arbeta igenom kroppen i Sverige när man travhoppar känns det lite hipp som happ liksom det travas i lätt ridning och galopperar de så gör det inget. Nej här skulle de trava och rakt efter ner i trav och komma igen. Som sagt kan inte annat än att säga att jag är mycket nöjd! Längtar redan till nästa träning! Så nu blir det att jobba på 6 packet undertiden ;) Verkligen en duktig kille värt varenda öre för vilken hjälp man fick och bra hjälp en sådan tränare skulle man ha tillgång till oftare tycker jag undrar vart han varit hela mitt liv :) haha


Ha en trevlig fredags kväll!

Tomkörnings bilder kommer upp på Sture och Fjonte under kvällen hoppas jag :)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar