tisdag 12 november 2013

Vad är en mager häst??

Pratade med en kompis i dag som håller på med galopp och Vi kom in och prata om magra hästar då hon hört av någon att de hästar jag red in var magra när de åkte här i från.. Ehhh nu vet jag inte vilken häst de menar alls!!?? Någon som kan svara på detta? Det är lite så här

1. När hästen åker hem i från till nytt ställe så kan hända att de tappar i vikt därför är det viktigt att ha bra hull nästan överhull på dom när de kommer på nytt ställe. Jag har fått hit hästar på inridning som varit tunna men de har åkt här i från tjockare trots att de blivit ridna. När det kommer en ny häst hit får de gå på fri tillgång på foder ute för att de just in ska tappa för mycket om man ser att det inte behövs senare, ne men då tar man bort det.

2. En riden häst i hull kan du inte jämföra med ett avelssto som har hull. Det är inte samma. Tex jag har en vän som är uppfödare som jag även ridit in hästar åt hon tycker att mina hästar som är i trim är smala jämförelser med hennes men då anser jag att hennes är som flodhästar i hull, hänger Ni med?  Ett dräktigt avelssto är tjockare än en häst i form. Man kan också tycka att en häst som är nyinriden ser tanig ut men det tar på dom de sätter muskler hela den biten de växer rätt som det är också.

Vi pratade även om galopphästar att kortdistans löparna ser mer rejäla ut och långdistanserna tanigare och mer uppdragna. Kolla på tex Vi människor kort distanslöpare är oftast lite mer muskulösa lite grövre sedan kollar vi på dom som springer 10 000 meter det ser ju ut som de ska gå av när som helst liksom. Man bygger ju efter vad man ska göra.

Vi tar ett exempel Picazzo han bara går och dräller och äter han ser ut som en stor heffa klump i mina ögon medans i någons ögon ser han normal viktig ut eller bara lite över viktig. Det beror ju på att jag är van vid mina hästar som är i form annars men hade jag haft avelsston så kanske jag inte ens reagerat på han mage. Förstår Ni? :)

Så det här med hull är så individuellt vad man tycker, hur man vill ha dom. Men som hästägare om man lämnar i väg som får man fråga sig i vilket skick lämnade jag hästen? Var det lite tunnare så flytten har tagit och nytt med ridning nya människor. Ja allt sådant.

Här i alla fall står de hästar som kommer på fritt ute i hagen om de går själva eller fritt inne om de går med andra. Om någon har tappat ( vilket har hänt ytterst sällan) så har jag prata med ägarna och de har inte tyckte att hästen tappat så mycket mot vad jag tyckt att de gjort. Sedan finns det ju tyvärr alltid folk som vill förstöra för en vilket jag tycker är synd, mest synd om dom att de inte har annat för sig :)

detta är inget försvars inlägg utan vill bara berätta om min åsikt med hull på hästar och hur jag gör när det kommer nya till stallet. Folk får tycka och tro vad de vill men jag vet :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar