måndag 23 april 2012

Tävlingshelg!

Ja i helgen har det varit varit tävling..Både lördag och söndag..Vi var hos snapphanarna som ligger i Sölvesborg och överlag är jag nöjd med hästarna och helgen.. Svåra banor.. Maxat och lite kontiga svängar det var Björn Jacobsson som byggde och då kan det vara lite på det viset..
Janiool gick på lördagen hoppade 1 meter och 1.10.. 1 meter känns han väldigt färdig med då han mestadels bara springer runt och fjantar..Bockar efter hindrena och man kommer liksom inte till ridning..Framhoppningen var det rodeo efter varje hinder och det fortsatte även melln något hinder inne på banan så man får liksom inte honom fram till bettet..Så ett ordentligt nedslag som kom då jag inte kom år att komam till ridning på honom..Sedan räcket ut ur kombinationen rev han också.. Dock trillade det låångt efter jag kommit där i från och jag hörde inte ens att han var i det men det spelar inte så stor roll han hade ju ändå 1 ner innan.. I 1.10 sedan var det en svår bana.. I avd A var det endast 2 dubbelnollor av typ 18 startande..Janiool skötte sig bar hoppade fint med dock ett ner. Så var det 9 unghästar och tills sista hästen gick ut var det 3 stycken på 4 fel tills sista ekipaget kom och satte en nolla då har den hästen gått nolla i 120 förra året..Så Janiool fick sig en placering  i unghäst klassen..Så var nöjd med honom att han hoppade så pass bra på en så pass svår bana.. Några räken var väldigt höga och många av desse höga räcken låg från konstig sväng och Janiool har ju börjat med sin kors galopp i svängar när han hoppar så blir lite kämpigt som ryttare att hålla reda på honom också ;)

Curre skulle gå på samma ställe i söndags 1.10 och 1.20..Samma denna dag konstiga banor och svängar och maxat...Till 1.10 kändes han lite spänd i ryggen på framhoppningen och även på banan..Dock nu denna tävlingen och förra veckans tävling så red jag! Även fast han kom stort så red jag och även fast han kom nära..Men i 1.10 klassen så var det oxer in i kobinationen och räcke ut han kom lite stort in försökte lugna honom lite men det blev för tight ut så en bom ner..Sedan skulle jag få tillbaka honom men då tog jag tag i honom men glömde dessvärre att jag har ett par ben på varje sida av sadeln ett ner till där.. Så två nedslag..Till 1.20 kändes han mycket bättre på framhoppningen han kändes riktigt fin. Lika fin som han kändes sista tävling i Olofström förra året! Var en hel del möjligheter att spara tid på så tänkte att jag rider inte de säkrare vägarna utan försöker göra lite kortare och få honom mer på bak och få onom i hop då blir han lite kvickare..Han hoppade kanon fint från 1-6 han var verkligen med och kämpade och hoppade en ur sadeln vissa språng så man var glad att man har en snäll häst att svänga ;)..Sedan till 7 tappade jag lite ridingen och ha blev lite flack och rev tyvärr med fram.. Till 8 var han knappt i utan den liksom bara rullade ner sedan fin resten av banan.. Så tyvärr 2 pet det ena var verkligen ett nedslag men den andra kändes mer som den blåste ner för hördes knappt att han var i..Men så är det i bland..Var i alla fall snabbast av 8 felarna..Sedan var det lite blött i marken så sög nog lite i benen..Men han kändes verkligen kanon fin i 120 så känns skönt att jag har nog kommit på honom lite mer hur jag sak ha honom i galopperna.. Enligt reultat listan slutade han på en 16:e plats av 31 startande och det är ju inte så dåligt då han gick runt på 8 fel...kan Ni täna Er hur banan var.Var nog 6 eller 7 som stoppade ut sig..Unghästarna var det en som skulle bli placerad och den hade 14 fel.. anske liksom inte den ultimata banan då;).. Film i från både 1.10 och 120..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar